top of page

2022~

숲 속의 핀볼, Pinball in the Forest

솜사탕을 물에 씻는 너구리 유튜브, 추석 때마다 등장하는 보름달 토끼, 서울 서대문구 신촌 한복판에서 만난 우리집에 찾아온 부엉이. 이렇게 현대사회에 숲이 있다. (2022년 작가노트 중)

 

<Pinball in the Forest>는 작가가 숲 속의 요소들과 건축물을 섞어서 화면에 장치하고 마치 핀볼 같은 게임 기구를 연상시키게 하였다. 화면에 등장하는 숲 속의 요소들, 숲길들은 각박한 현대 사회 속에서 작가에게서 동심을 찾는 희망이다. 숲이란 나무가 무성하게 들어찬 곳, 숲에는 나무만 있는 것이 아니라 많은 풀과 여러 동물들이 함께 살고 있다. 동물과 나무가 얽혀서 살고 있는 ‘숲’ 이라는 환타지 같은 공간에서 어울리지 않을 것 같은 건축물과 게임 기구들을 섞여 숲을 조화롭게 만들고자 하였다. 색상은 조화로운 듯하지만 대조되는 색채로 인해 화면에 조화를 깨기도 한다. 

 

작가의 회화 구조는 갑작스럽고 변덕스러운 서사는 다른 사건에 유연하게 이동하고, 유동적으로 다른 장면을 가져오는 전환의 기능을 지니면서 열린 구조를 획득하고 있다. 아주 작은 대상임에도 불구하고 서사를 이끌어가는 우두머리가 될 수 있다. 작은 대상조차 작가가 구현하는 회화에는 특별한 존재가 될 수 있다. 작가의 회화에 등장하는 각각의 대상들은 임의로 설정되어 하나의 중심이나 전체를 위하는 통일되지 않는다. 화면의 대상들은 서사적 가능성만 지닌 채 자유롭게 존재하고 유동적으로 퍼져 있다. 그것들은 순간적인 결말이나 목적이 생기면 고정된 규칙 없이 자유롭게 군집이 되고 해체될 수 있는 이동성을 가진다. 이것은 마치 무대 위의 책임감 없는 주연이자 조연이며 대기실에서 기다리는 대기 상태의 배우와도 닮아 있다. (2018년 작가노트 중)

 

A YouTube video of a raccoon washing cotton candy in water, a full moon rabbit that appears every Chuseok, and an owl that came to my house in the middle of Sinchon, Seodaemun-gu, Seoul. There are forests in modern society. (From the 2022 artist’s notes)

 

In <Pinball in the Forest>, the author mixed elements of the forest with buildings and placed them on the screen, reminiscent of a pinball-like game device. The elements of the forest and the forest paths that appear on screen are the author's hope of finding innocence in the harsh modern society. A forest is a place filled with trees. In a forest, there are not only trees, but also many plants and various animals living together. We wanted to create harmony in the forest by mixing buildings and game equipment that would not seem to fit in a fantasy-like space called a ‘forest’ where animals and trees live intertwined. The colors appear harmonious, but contrasting colors sometimes break the harmony on the screen.

 

The structure of the artist's paintings is sudden and capricious, and the narrative acquires an open structure by flexibly moving to different events and having the function of transition to fluidly bring about different scenes. Even though it is a very small object, it can become the leader that leads the narrative. Even small objects can become special in the paintings created by the artist. Each object that appears in the artist's paintings is set arbitrarily and is not unified into a single center or whole. The objects on the screen exist freely and spread fluidly, with only narrative potential. They have the mobility to freely cluster and disband without fixed rules when an instantaneous conclusion or purpose arises. This is similar to a lead actor or supporting actor without responsibility on stage and an actor waiting in a waiting room. (From the 2018 artist’s notes)

owl_pinball.jpg
bottom of page